Autoloos in Kaapstad
Het had nog wat voeten in aarde, maar onze auto is net succesvol van eigenaar gewisseld! We moesten eerst nog de ‘roadworthy’ (apk) regelen, zodat de auto overgeschreven kon worden. Toen we gistermorgen naar het teststation van AVTS gingen kwam de auto niet door de test omdat de handrem (linksachter) niet werkte, de uitlijning van de voorwielen niet goed was en omdat er een paar lampjes niet goed bleken te werken.
Bij een ‘electrical repairs’ garage aan de overkant konden we de lampjes laten vervangen, maar bij het wisselen van het linker remlicht kwamen ze erachter dat de lampjes los (met tai-rips vast) in het console lagen. Ze vertelden me dat ze op zoek moesten naar een ‘deksel’ ervoor (hoort erop te zitten), en dan pas het probleem konden verhelpen. Het lampje was immers niks mis mee. Omdat we haast hadden vroeg ik of ze een sloperij wisten waar ik het zou kunnen halen. Hij verwees me door naar Voortrekker Road in Maitland, waar er meerdere naast elkaar zouden zitten. TomTom ingesteld, wij gingen naar Maitland. Helaas hadden ze bij geen enkele sloperij het onderdeel dus we bedachten dat het slimmer was om eerst de remmen en uitlijning te gaan regelen.
Bij het ‘Tonesson fitment center’ in Kenilworth, waar we eerder al de voorremschijven en -blokjes, cv-joints en uitlaat hadden laten vervangen lieten we ze nu naar de achterremmen en uitlijning kijken. Ze kwamen tot de conclusie dat de complete cilinders en remmen vervangen moesten worden (zou ik ook zeggen ). Maar goed, die auto moest een roadworthy hebben dus we hebben het gedaan. Na de reparaties was het tijd voor de uitlijning. Ik weet niet hoe lang dat in Nederland duurt gemiddeld, maar hier zijn ze snel een uur bezig… En Annet en ik maar wachten… Uiteindelijk was de auto klaar, dus we betaalden en gingen op weg naar huis. Dachten we, want na 200 meter rijden kwam ik erachter dat als ik het stuur losliet, dat de auto dan een goede bocht naar rechts maakte.. Om rechtuit te rijden moest ik bovendien het stuur naar links gedraaid houden. Dat leek ons niet echt de bedoeling van uitlijnen, dus ben ik omgedraaid en terug gereden.
Bij de garage sprak ik de monteur, vertelde hem dat als ik het stuur losliet.. en hij vulde aan: “naar rechts stuurt”. Ja eikel! Hij vertelde me dat de uitlijning helemaal goed was, maar dat de ene voorband meer gesleten was dan de andere, en dat het daardoor kwam. ‘Tyre pull’ noemde hij het. Ze hadden ook nog geprobeerd de wielen van links en rechts om te wisselen, maar dan ontstond er een afwijking naar links dus ze besloten dat het zo maar moest. Ik vertelde ze dat ik zo nooit door de roadworthy heen kwam en dat ze het moesten oplossen. Hij stelde voor om de voor- en achterwielen om te wisselen en het zo te proberen. Na het omwisselen deden ze opnieuw een uitlijning en waarempel, de auto reed recht vooruit!
Ondertussen was het al 4 uur dus het achterlicht zou niet meer gaan lukken. Thuis aangekomen leek het me verstandig om zelf ook maar een blik op het defecte lampje te werken en kwam er achter dat de fitting vol zat met corrosie! Die even met een mesje weggekrapt (dat doet mijn vader ook altijd ) en opnieuw geprobeerd. Hoppa! Branden deed hij opeens als een malle! Nieuw tai-rippie om de draadjes heen en hij zat weer ‘vast’ in het console.
Vanmorgen zijn we opnieuw naar het roadworthy teststation toegegaan, daar controleerde ze even snel of de defecten van gisteren opgelost waren en ja hoor, we kregen het roadworthy certificaat! Na wat laatste boodschappen, belde ik met de koper en we spraken om half 2 af bij hem thuis in ‘Kirstenhof’, een kwartiertje rijden. Nadat we hem hadden opgepikt reden we naar de bank, waar hij het geld ging ophalen. We vroegen aan het bankpersoneel of het mogelijk was om het geld direct in Euro’s (bijna 3.000) te kunnen omwisselen maar dat bleek nogal omslachtig, dus legden we ons neer bij het ontvangen van het geld in Randen. De man achter balie zei dat hij alleen briefjes van 100 Rand had, en of dat een probleem was. Ik beeldde me in wat voor gigantisch pak geld dat zou worden, maar we hadden geen keus… Na 5 minuten was de beste man klaar met het tellen van het geld en een *10* centimeter dik pak cash kwam onder het raam door onze kant op! Gelukkig hadden we een plastic tas bij ons waar we het geld in konden doen!
Vanaf de bank heeft de nieuwe eigenaar (Mark) ons naar het plaatselijke traffic department gereden, waar we de auto op zijn naam hebben gezet. Hoera! Nu is de auto echt echt echt echt echt verkocht!! Mark heeft ons daarna naar huis gereden, en tegelijkertijd hebben we hem de werking van de TomTom, zijn nieuwe speeltje, even gedemonstreerd
Woohoo! Nu nog het geld om zien te wisselen voor euro’s…
Reactie door Glen — 14 mei 2009 @ 16:19
Leuk verhaal! Gefeliciteerd met de verkoop zo op het laatste moment
Mooi pakje geld zo! Kan je ze zo maar 1 op 1 inruilen voor hetzelfde aantallen in briefjes van 100 euro ;P
Reactie door Marc — 14 mei 2009 @ 18:15
Gefeliciteerd met de verkoop! Kwamen er nog half vergane kevers op twee volle banden binnenrijden bij Tonnesen?
Reactie door Pa — 14 mei 2009 @ 23:16
Toch niet gek zo’n vader die altijd corrosie in de fittingen van zijn lampjes heeft! Wanneer je eenmaal ontdekt dat er verschrikkelijk veel vuil van binnen verstopt zit, dat goed functioneren in de weg staat, gaat je licht op een nieuwe manier branden…
Afscheid nemen is nu dichtbij. Nog veel plezier de laaste dagen. We zien uit naar de braai